Sabda RasulAllah saw : Ada dua kalimat yang ringan di lidah namun sangat berat timbanganya di neraca Allah.
سبحان الله و بحمده ... سبحان الله العظيم

"Ya Allah, jadikanlah sebaik-baik umurku pada penghujungnya, sebaik-baik amalku pada penamatnya dan sebaik-baik hariku, ialah hari ketika aku bertemu denganMu, Ya Allah..."

Tuesday, June 23, 2009

BULAN REJAB

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh.....


Diam tak diam kita sedang menghampiri bulan Rejab. Bulan-bulan hijrah datang dan pergi tanpa kita sedari. Kebanyakkan dari kita hanya sedar bila tiba bulan Ramadhan dan bulan Syawal sahaja.

Rejab mempunyai keistimewaan tersendiri kerana umat Islam mula mempertingkatkan amal ibadahnya terutama berpuasa sunat atau puasa ganti pada bulan Rejab dan seterusnya ibadat ini berterusan pada bulan Syaaban dan Ramadhan.

Imam al-Thabrani meriwayatkan daripada Anas bin Malik, apabila tibanya bulan Rejab, Baginda mendoakan: “Ya Allah, berkatilah hidup kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan (hayat) kami kepada bulan Ramadan.”

Antara keistimewaan bulan Rejab:

1. Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

2. Sabda Nabi s.a.w.: Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadan bulan umatku.

3. Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Syaaban dengan malam NISFUnya dan Ramadan dengan LAILATUL QADARnya.

4. Malam awal Rejab mustajab do'anya. ( Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)

Imam al-Baihaqi meriwayatkan daripada Imam Syafie berbunyi : “Telah sampai kepada kami Syafie mengatakan: Sesungguhnya doa itu mustajab pada lima malam; malam Jumaat, malam Aidiladha, malam Aidilfitri, malam pertama bulan Rejab dan malam nisfu Syaaban.”

Sempena bulan Rejab yang mulia, marilah kita sama-sama meningkatkan amal ibadah kita sebagai pemangkin untuk menghadapi Syaaban dan seterusnya Ramadhan.




No comments: