Sabda RasulAllah saw : Ada dua kalimat yang ringan di lidah namun sangat berat timbanganya di neraca Allah.
سبحان الله و بحمده ... سبحان الله العظيم

"Ya Allah, jadikanlah sebaik-baik umurku pada penghujungnya, sebaik-baik amalku pada penamatnya dan sebaik-baik hariku, ialah hari ketika aku bertemu denganMu, Ya Allah..."

Thursday, November 25, 2010

HAI HATI...


Hai hati...

Zikirkan tanpa henti.

Jangan jemu mengingati Ilahi

Istighfar, takbir, tahmid, tahlil

di depanmu terdampar dalil

tiada Tuhan selain Allah

sebut ya Allah, ya Allah, ya Allah

tiada had kepadaMu aku berserah

Lailaha illallah, Lailaha illallah, Lailaha illallah

jangan kau mungkiri biarpun sepatah...


Hai hati...

Sebut dengan nama Allah

Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

sebut ya Allah Tuhan Maha Agung

di bawah ZatMu aku berlindung

nikmat rahmatMu semesta alam

alam ghaib tidak terjangkau fikiran

maujud anugerah dalam kenyataan

dari tiada kepada ada aku datang

dari ada kepada tiada aku pulang

antara ada dan tiada kita ada

tiba kiamat hari pembalasan

belum tentu ke kiri ke kanan...


Hai hati...

Mohon pertolongan padaNya

kumohon jalan lurus, nikmatnya syurga

jauhi azab neraka, mereka yang Kau murka

ku mohon redha rahmatMu, tidak sesat jalan

tidak terhitung waktu, anugerah di pangkuan.


Hai hati...

Ingatilah selalu maksud firman

"...orang-orang yang beriman

dan hati mereka menjadi tenteram

dengan mengingati Allah,

hanya dengan mengingati Allahlah

hati menjadi tenteram"(Ar-Ra'd:28)...

(Sajak ehsan:Dato' A.Aziz Deraman)



No comments: